Twingo power! - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Dave Groot - WaarBenJij.nu Twingo power! - Reisverslag uit Dubrovnik, Kroatië van Dave Groot - WaarBenJij.nu

Twingo power!

Door: KauF

Blijf op de hoogte en volg Dave

20 April 2017 | Kroatië, Dubrovnik

Lieve allemaal,

Met ruim 3500 kilometer op de teller kan ik jullie met een gerust hard mededelen dat de Twingo ons nog niet in de steek heeft gelaten. Wat een beest! Of het nu de Mont Ventoux, eindeloze snelwegen of de sneeuw in Kroatië is, vooralsnog maakt hij alle verwachtingen meer dan waar. Toen wij gister de grensovergang van Bosnië-Herzegovina naar Kroatië namen, waren we stiekem best een beetje trots. Inmiddels zitten we in het zuiden van deze parel van de Balkan, in Dubrovnik wel te verstaan. Een trainingsbroek is hier hip en zelfs mijn hoofd valt hier in het niets bij alle blokhoofden die hier rondlopen.

Ruim 2 weken geleden vertrokken we zonder plan, maar uiteraard wel met een hoop ideeën. Na een week vol feestjes, etentjes, knuffels en borrels waren we beide blij dat het maandagochtend was. Na koffie en gebak op de Dorpsstraat en wat laatste aanpassingen en inkopen voor de Twingo was het echt tijd om te gaan. Onze eerste nacht in Enkhuizen was perfect, we kwamen heerlijk tot rust en hoefden nog niet te beginnen aan het campingleven. Bij aankomst bleek dat oma Buis de blokhut alweer gereed had voor ons. Een gezellige middag/avond, waarbij de borrels heerlijk smaakten en dat voor een maandag!

Na Enkhuizen volgde Parijs. Het leek ons leuk om het avontuur in de stad van de liefde te starten. s'Avonds, al zittend voor onze tent aan de Seine met rode wijn, crackers ossenworst en erwtensoep, maakte het plaatje compleet. Een mooie start van onze roadtrip door Europa. Een dagje Parijs was kort maar wat kan je een hoop zien in een dag, oa de Eifeltoren, Notre Dam, het Louvre, Pont Neuf en de Sacre Coeur werden bezocht. Na Parijs werd het gaspedaal nogmaals flink ingetrapt: in Zuid Frankrijk heeft Triflor een villa met zwembad waar we ook maar eens een kijkje moesten nemen. Na een gezellige avond met Erik en Rens maakten we dankbaar gebruik van hun gastvrijheid. Uiteindelijk hebben we 3 heerlijke nachten doorgebracht in de door zon overgoten Cote d'Azur.

Het weer, de stokbroden en rode wijn bevielen ons wel. In onze zoektocht naar een leuke camping in Frankrijk belandden we zomaar in de Gorges du Verdon, een prachtige omgeving. Na 2 dagen kamperen, mooie wandelingen en veel zonuren zat onze tijd er in Viva la France alweer op. Na Frankrijk was Italië onze volgende bestemming. Afgelopen september kwamen we er al achter dat deze bestemming ons wel bevalt. Toen hebben we in een te kort weekje Toscane verkent, in Poggio sliepen we slechts 1 nachtje in een schattig idyllisch Italiaans huisje in de bergen. Het leek ons erg leuk om hier nu wat langer te verblijven. In de bergen was het s' avonds erg koud, dus we waren blij dat we wederom in dit leuke Airbnb huisje mochten slapen. Overdag verkende we de bergachtige omgeving en s'avonds lieten we ons de wijn en pasta goed smaken.

Na 3 nachten namen we opnieuw afscheid van Dante en Zivile, ondanks de kleine tegenslag (ook in Italië kan je tegen een niet 'hele verse pasta' oplopen) was het een geslaagd verblijf. De Twingo had geen enkel probleem met de vele bergpassen en tolwegen die we tegenkwamen op weg richting Venetië. Net als in Parijs besloten we om buiten de stad te kamperen, heerlijk om vroeg aan te komen op een camping en de rest van de middag in de zon te genieten van de onkunde van de gemiddelde kampeerder. We verbazen ons er al meer over in wat voor vrachtwagens mensen soms de weg op gaan. Huisdieren, scooters en schotel televisie geven het op vakantie gaan een hele nieuwe inkijk. Vanwege Pasen was het druk op de camping en nog drukker in Venetië. Roos is al meerdere keren in deze stad geweest, maar ik keek echt me ogen uit.

Venetië was de laatste bestemming op onze route/planning, vanaf daar stond alles open. Op internet lazen we goede verhalen over de Plitvice meren in Kroatië.... Om nog maar eens te onderstrepen hoe geweldig voorbereid wij zijn, besluiten wij tijdens het ontbijt het weerbericht in Kroatië te controleren. Met de logica van een stel verliefde pubers gaan we er vanuit dat als het knap weer is in Frankrijk en Italië, de mussen in Kroatië wel van het dak zouden vallen. Tot onze schrik komen wij er achter dat het weer in Oost-Europa nog niet helemaal om over naar huis te schrijven is. Met een temperatuur van maximaal 10 graden en vorst aan de grond en heel veel wind/regen/sneeuw waren de verwachtingen niet helemaal in ons voordeel als je wilt kamperen.

Inmiddels zitten we al ruim 5 dagen in Kroatië, de Plitvice meren waren koud, toeristisch maar zeker de moeite waard. De regen en wind vielen uiteindelijk mee en de prijzen voor de pivo's maken een hoop goed. De Twingo heeft zelfs door de sneeuw gereden en wie kan nu zeggen dat hij een wilde bruine beer in Kroatië heeft gezien?

Het begin van Oost-Europa is veelbelovend, omdat het seizoen hier pas in juni begint is het vinden van een geschikte slaapplaats soms een enorme uitdaging. Zoals jullie gewend zijn van ons komt het altijd goed. Brutale mensen hebben tenslotte de halve wereld, daarbij combineren we het kamperen met het roadtrippen, wat tot op heden een perfecte combinatie blijkt te zijn. Wie is nu gekke Gerrit, als je voor 25 euro een eigen appartement met zeezicht kan boeken of onder een doek op een stuk met steen bezaaide grond voor 30 euro slaapt. Morgen trekken we de binnenlanden van Montenegro in, het schijnt ook daar te sneeuwen maar er zal vast een grasveldje vrij zijn voor onze prachtige tent. Voor nu genieten we van het mooie uitzicht van ons appartement in Dubrovnik, een absolute aanrader voor een citytrip. Ik zeg proost!

Liefs,

Roos en Dave

• 20 April 2017 - 22:14

Moeders:

Je bent het schrijven nog niet verleerd hoor Dave, heerlijk om jullie weer te volgen en om mee te mogen genieten van jullie avonturen!
    Geweldige foto's, liefs van 't Paadje

• 21 April 2017 - 13:54

Gerard:

Zusje is me voor, Dave, je bent leuk schrijven idd niet verleerd, leest nog steeds lekker. Jammer dat het daar en daar nog wat "fris" is. Zullen jullie nog wel even houden, het is nog maar april. Viel vergnügen/späss.

• 21 April 2017 - 16:37

Tante Nel:

Hoi Roos en Dave,
    Wat leuk om van jullie te horen, want we reizen natuurlijk een beetje met jullie mee!
    Hebben julie veel bekijks met de Twingo?
    We hebben prachtig weer met het familie weekend gehad, maar nu ook behoorlijk fris!
    De tuinders hebben ondanks het nevelen een ware strop aan de fruitbomen.
    Hier alles z'n gangetje, rare weken met tweede Paasdag en Koningsdag, meivakantie en al wat meer!
    Veel plezier, en ook wij zeggen PROOST!!

• 22 April 2017 - 19:16

Ina:

Mooi om jullie belevenissen te lezen! En dat de twingo nog rolt, ongelooflijk! Ik hoop dat ie t volhoudt, dat wordt nog een moeilijk afscheid! Veel plezier nog , groetjes!

• 23 April 2017 - 20:11

Hd Van Loon.:

Hoi Roos en Dave
    Wat leuk dat wij jullie kunnen volgen en wat genieten jullie er van.
    Ook Twingo heeft het naar zijn zin.wat een kanjer.
    Wij hebben ook de foto's gezien heel leuk.
    zou zeggen ga zo Door met genieten.wij rijzen in gedaChen met jullie
    mee.
    Vele Groetjes van Ton en Rica van Loon.
    Noord Scharwoude.

• 23 April 2017 - 21:54

Wim:

hoi Roos en Dave
    Dat word zeker weer genieten Dave van je reisverslagen het is idd prachtig om jullie zo te volgen op jullie reis
    en dan die schitterende foto's wij kunnen zo allemaal een beetje mee genieten
    wij hebben vandaag de baby borrel van Jax was hartstikke gezellig Annika was helemaal alleen als afgevaardigde gekomen toppie
    ik kijk nu al uit naar het volgende verslag
    veel plezier , geniet en doe ook af en toe maar een beetje voorzichtig
    gr. x Loes en Wim

• 24 April 2017 - 19:41

Bert:

Hoi Dave en Roos,wat kunnen jullie heerlijk schrijven over wat jullie allemaal beleven,en dat is me nog al wat.Dat de auto het nog steeds doet is ook een wonder,en het lijkt wel of jullie altijd mazzel hebben,met een slaapplek.Wat een prachtige foto`s,en wat genieten jullie beiden,lekker zo doorgaan.
    Lieve Groet Bert en Betsie.