Roos en Dave op zoek naar de Rafflesia! - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Dave Groot - WaarBenJij.nu Roos en Dave op zoek naar de Rafflesia! - Reisverslag uit Langkawi Islands, Maleisië van Dave Groot - WaarBenJij.nu

Roos en Dave op zoek naar de Rafflesia!

Door: Kauf

Blijf op de hoogte en volg Dave

13 Januari 2014 | Maleisië, Langkawi Islands

Lieve Allemaal,

In het vorige verhaal vertelden we jullie dat we zonder plannen op een 3 maanden durende vakantie zouden gaan. Nu kunnen jullie ons natuurlijk als geen ander, we waaien met de wind mee en eigenlijk komt altijd alles goed. Het zal jullie dus ook niet verbazen als we kunnen zeggen dat we ons geen betere start van deze reis konden bedenken. Op dit moment zitten we op Lankawi, een prachtig eiland in het Noorden van Maleisië. Het is ruim 30 graden, de zon schijnt en we treffen het wederom met onze guesthouse keuze. En in tegenstelling tot de rest van Maleisië is de alcohol hier goedkoop, iets waar ik maar moeilijk aan kon wennen de eerste dagen! Als we genoeg hebben van Lankawi pakken we de boot richting Thailand, hier hopen we van nog meer zon, zee en strand te genieten.

Maar laat ik bij het begin beginnen, Kuala Lumpur (KL), een geweldige stad en anders als alle andere Aziatische steden die ik tot op heden heb gezien. Grote airconditioning gekoelde winkelcentra worden afgewisseld met de meest vieze straatjes. Op iedere hoek zie je een fastfoodketen, het viel ons dan ook gelijk op dat het obesitas gehalte erg hoog is in dit gedeelte van Azie. Kinderen spelen niet buiten, maar zijn enkel bezig met de ipad. Ik zeg genoeg mogelijkheden voor Roos om die Aziaten iets te leren over voeding. Ondanks de dikke mensen is KL een stad waar we ons prima hebben vermaakt. Op de bedbugs na beviel ons eerste hotel prima en ook het eten met stokjes hadden we snel onder de knie. In 2 dagen zijn we de hele stad doorgebanjerd, eten in Chinatown, chillen in de Botanic Gardens en natuurlijk het bezoeken van de Petronas Towers. Na 2 dagen waarin het weer helaas nog niet helemaal mee zat werd het tijd om knopen door te hakken. Ik wil niet zeggen dat we kop (Noorderlijke richting) en munt (Zuidelijke richting) hebben gespeeld maar een echte reden achter de Noorderlijke richting zat er niet achter.

Zo gebeurde het dat we in KL een all-inclusive tour boekte naar Kuala Tahan, de poort voor het bezoeken van “National park Taman Negara”. De dagen in Kuala Tahan waren in een woord legendarisch. Van de drukte in KL naar het pitoreske Kuala Tahan. Na een busreis van 3 uur en een boottocht van 3 uur kwamen we erachter dat we in het meest schattige guesthouse ooit sliepen en wel midden in het oudste regenwoud ter wereld. In 2 dagen hebben we mooie wandelingen gemaakt en een bezoek gebracht aan de Orang Asli (deze mensen wonen zonder moderne voorzieningen nog steeds midden in het regenwoud). Hier hebben we net als in de Discovery Channel programma’s vuur gemaakt met enkel hout als hulpmiddel. Ook hebben we gekaart met de lokale jeugd en was Roos aan het kleuren met allemaal lieve meisjes. Onze maaltijden hadden we in het floating restaurant ‘Ma Ma Chop’. Wat we hier allemaal hebben zien gebeuren kan ik moeilijk beschijven in woorden, maar het is zeker een vermelding waard dat de meest luie mensen ooit in deze eettent werken. Kuala Tahan is zeker een must see in Maleisië, schrik enkel niet op wanneer je om 4:45 door een jammerende Achmed wordt wakker gemaakt. De inwoners van Kuala Tahan zijn Islamitisch en gaan dus 5 keer per dag naar de Moskee. Het gezicht dat Roos trok toen we de eerste nacht wakker werden van een zingende Achmed zal ik nooit meer vergeten!

Na de intense hitte in de junlge besloten we naar Tanahrata te vertrekken. Deze plaats ligt op 1600 meter hoogte midden in de Cameron Highlands. Van 30 graden naar 17 graden was na een week alweer flink wennen. In Tanahrata zijn wij op zoek gegaan naar de Rafflesia, de grootste bloem ter wereld. Na een machtige wandeltocht van 4 uur kwamen we als 2 verzopen katjes terug uit de jungle met als resultaat enkele mooie fotos van deze speciale bloem en een heleboel ervaringen rijker. Ik denk dat ik nog nooit natter ben geweest na een wandeltocht en toen we na afloop de ervaring aan het bespreken waren met onze reisgenoten kwam ik erachter dat ik een bloedzuiger aan me arm had hangen. Volgens Roos is dit echt het meest smerige wat ze ooit heeft gezien (nu kunnen jullie Roos dus dit moet toch wel wat zeggen). Verder hebben we een Theeplantage bezocht, samen voor de eerste keer gelift en veel geborreld, dit aangezien onze vorige bestemming ‘ dry’ was vanwege het Islamitische geloof (dry = geen alcohol).

Vervolgens hebben we de bus richting Georgetown gepakt, deze oud koloniale stad gelegen op het eiland Penang staat bekend om zijn mooie gebouwen en lekkere eten. Op het eerste gezicht viel Georgetown tegen, het regende de straten waren leeg en de mensen kwamen wat hopeloos over. Na wat rondgelopen te hebben besloten we dat het tijd werd voor een borrel, het is tenslotte vakantie. Hier raakten we al snel aan de praat met een Europees stel dat jarenlang woonde in Georgetown. Jullie begrijpen dat de avond en vooral de volgende dag, van ons bezoekje aan Georgetown een mega succes maakten. Heerlijk eten kan je zeker op Penang, als dit komt met het nodige Aziatische entertainment heb je natuurlijk dubbel geluk. Zo gebeurde het dat we beide avonden hebben gegeten in de Red Garden, deze vreetschuur is echt legendarisch. Een stuk of 30 verschillende eettentjes zijn gevestigd rondom 150 tafels met in het midden een podium waarop enkele lokale pophelden een liedje konden zingen. Drinken bestel je bij de rond lopende obers en eten bestel je bij de eettentjes van jouw keuze. Koriaans, Chineens, vis, varken, hond, werkelijk alles was verkrijgbaar.
Met enigsinds een zwaar hoofd besloten we om overdag meer van het eiland Penang te zien. Voor het eerst samen op de motor en dat dan op een prachtig eiland in Maleisië, een droom die uitkomt. De wegen waren geniaal, iedere bocht een nieuwe uitdaging. Het lokale Maleisië is al snel iets waar je verliefd op kan worden, de huisjes zijn geweldig, het eten overweldigend en de mensen zijn je in tegenstelling tot andere Aziatische landen zeker niet tot last. Iedereen spreekt prima Engels en je hebt nergens het gevoel dat je wordt opgelicht.

Na het inleveren van de motor bleek Georgetown tot leven zijn gekomen. Overal leuke eettentjes en cafeetjes, we vonden het zowaar jammer dat we ‘s ochtends een bootticket naar onze volgende bestemming hadden geboekt. Van dit ‘jammer gevoel’ is niets meer over, dit omdat Lankawi een topbestemming is! Over deze strandbestemming in een volgend verhaal vast meer. De zon schijnt het bier is koud, ik zeg tot de volgende keer! Thailand here we come.

Groetjes,

Roos & Dave

• 13 Januari 2014 - 07:13

Marloes:

Top verhaal Dave! Klinkt als een en al genieten, leuk om te lezen :D
    Veel plezier in Thai! Dat gaan jullie ook geweldig vinden!
    Groetjes uit Aussie, Marloes Otjes

• 13 Januari 2014 - 12:04

Oma Buis:

Hè hè wat weer lekker een reisverslag eindelijk weer. Het is net als de vorige keer elke dag een mooie dag. Dat Maleisië heel mooi is wist ik al Gidus is er 2 jaar terug met zijn gezin naar toe geweest ze vonden het geweldig. Hier gaat alles zo zijn gang beetje saai zo in de winter al hoewel ik veel verjaardagen heb. Ik ben nog aan het behangen er was nog een kamertje niet helemaal klaar maar dat weet je wel hè als je dat niet direct doet dan stel je uit, maar het is bijna klaar, eerst even naar de sportschool geweest en dan de laatste banen erop. A.k. Weekend heb ik werkweekend met de musical dat is wel druk maar heel gezellig en dan het eerste weekend in Febr. Uitvoering je moeder komt ook kijken met vriendinnen en Nel ook weer leuk. Nou het regent ook weereens alhoewel de temperatuur is hoog voor de tijd van het jaar. Nou Roos en Dave geniet van alles en van elkaar dank jullie voor het verslag tot de volgende keer en ik ga behangen Gr. Oma Buis

• 13 Januari 2014 - 18:28

Ruud Vloaar:

Yeehah! Dave is weer op route en schrijft weer geweldige verhalen! Komt allemaal zeer bekend voor aangezien ik deze plekjes ook bezocht heb! Top! Geniet ervan samen!

• 13 Januari 2014 - 22:31

Chris:

hey dave en roosje
    wat een top verhaal, als je het leest is het net of je het zelf beleeft.
    wel een beetje vreemd dat die bloedzuiger jouw net te pakken moest hebben haha
    hier is het gewoon standaard hard werken en zuipen in de bar
    veel plezier spreek jullie gouw weer

• 14 Januari 2014 - 12:28

Thea Stork:

Roos en dave wat een mooi verslag. Wehebben het vaak over jullie. Met arle zijn pols gaat het goed groetjes en een dikke zoen van aad en theet.

• 14 Januari 2014 - 21:51

Wim En Loes:

hoi dave en roos
    het is weer een genot om een reis verhaal van jou(dave) te lezen. je bent het schrijven ervan nog niet verleerd.jullie hebben al een boel leuke uitdagende spannende en lekkere momenten beleefd daar ik ik hoop dat er nog vele zullen volgen.zelf ga ik dit weekend met bennie(z'n vriend ruben) en m'n zwager jelle skieen
    in avorias frankrijk dus dat is ook wel een prettig vooruitzicht. ga lekker genieten van en met elkaar en let een beetje op elkaar.groetjes wim en loes

• 16 Januari 2014 - 19:34

Bert En Betsie Miltenburg:

Dave en Roos, wat een geweldig verslag heb je geschreven, man je kan wel een boek schrijven, zo goed wat een avonturen en gezelligheid, nog een hele fijne tijd samen.
    liefs Bert en Betsie,

• 17 Januari 2014 - 14:31

Arno Klaver:

Super ! mooi verhaal, anthony bourdain van no reservetions een programma op 24 kitchen was laatst ook op penang en was ook zeer enthousiast over het eten aldaar, en maleisie, ook bij die tentjes waar jullie hebben gezeten. cool genietze !